«Ο Άγιος Κοσμάς λέει: «όταν οι κληρικοί γίνουν λαϊκοί, οι λαϊκοί θα γίνουν δαίμονες!».
Άγιος Παΐσιος για εκκοσμίκευση του κλήρου.
– Γέροντα, είναι απαραίτητο ο Εκκλησιαστικός* να διακονή με μανδύα και το καλοκαίρι με την ζέστη; Εγώ δυσκολεύομαι με την ζέστη.
– Αυτή η καλογερική σήμερα..., τι να πω! Ο Άγιος Αθανάσιος φορούσε ένα χονδρό ρούχο και έναν σταυρό πολύ βαρύ για άσκηση, και σήμερα που φθάσαμε! Εκεί στην Αυστραλία που είχα πάει, ήταν με σορτσάκι ένας νεωκόρος. «Για την θάλασσα, του λέω, για ́κει είναι αυτό». «Κινούμαι έτσι πιο άνετα», μου λέει. Έτσι ξεκινούν σιγά‐σιγά και μετά φθάνουν: «Να πετάξουμε τα ράσα, για να μη μας καίη ο ήλιος». Εμποδίζει ο μανδύας; Πέταξε τον. Το μανδήλι εμποδίζει, γιατί ιδρώνεις; Πέταξε το. Εκεί πάμε. Να ρυθμίση καθένας τον εαυτό του, βρε παιδάκι μου! Να βάλη λιγώτερα ρούχα από μέσα.
– Γέροντα, μπορεί κανείς να βγάζη το ράσο και να φοράη μόνον τον μανδύα;
– Και οι ιερείς να βγάλουν το αντερί και να είναι με το παντελόνι; Εμ, τι να πω; Ο μανδύας είναι ένδυμα του μοναχού. Δίνεται στον σταυροφόρο και στον μεγαλόσχημο. Στην διάρκεια της κουράς τον φοράει ο ανάδοχος και, όταν βάλη το ράσο στον νεοκούρο, τον βγάζει και του τον φοράει. Μου έκανε εντύπωση στην Αλεξάνδρεια που έχει και πολλή ζέστη πώς μερικές γυναίκες φορούσαν όλο μαύρα, επειδή το έχουν από την παράδοσή τους. Και εμείς δεν αντέχουμε το ράσο που το έχουμε από τους Πατέρες μας;
– Γέροντα, λένε: «Μήπως το ράσο κάνει τον παπά;»
– Πρόσεξε λ.χ. δυο ελιές που η μία έχει φύλλα και η άλλη δεν έχει. Ποια από τις δυο σου αρέσει; Αυτή που έχει φύλλα ή αυτή που δεν έχει; Όταν ήμουν στο Καλύβι του Τιμίου Σταυρού, μία φορά ξεφλούδισα τον κορμό της ελιάς που ήταν στην αυλή και έγραψα: «Τα Δένδρα πέταξαν την στολή τους, θα δούμε την προκοπή τους!...» και δίπλα: «Παπάς αράσοτος, άρα άσωτος». Εκείνον τον καιρό συζητούσαν πολύ το θέμα να μη φορούν ράσα οι ιερείς και έρχονταν μερικοί εκεί, για να πάρουν από μένα...ευλογία!
– Κάποιος, Γέροντα, έφερε στο Μοναστήρι ορθόδοξο ιερέα με παντελόνι. Να παίρναμε την ευχή του;
– Τι ευχή να πάρης; Να λέγατε σ ́ αυτόν που τον έφερε, οποιοσδήποτε και να ήταν: «Συγχωρέστε μας, αλλά είναι αρχή του Μοναστηριού να δίνουμε ράσο. Ιερεύς να έρθη με παντελόνι σε ορθόδοξο γυναικείο Μοναστήρι; Δεν ταιριάζει». Όταν δεν ντρέπεται αυτός που τον έφερε ή ο ίδιος που ήρθε χωρίς ράσο, θα ντραπής εσύ να του δώσης ράσο; Κάποτε συνάντησα στο αεροδρόμιο έναν νέο αρχιμανδρίτη με λαϊκά. Πήγαινε στο εξωτερικό και μου συστήθηκε: «Είμαι ο πατήρ τάδε». «Που είναι τα ράσα σου;», του είπα και φυσικά δεν του έβαλα μετάνοια.
– Γέροντα, μερικοί υποστηρίζουν ότι ο κλήρος, αν εκσυγχρονισθή, θα βοηθήση πιο πολύ.
– Όταν είχε πάει ο Πατριάρχης Δημήτριος στην Αμερική στην Σχολή του Τιμίου Σταυρού, πήγαν μερικοί ευλαβείς φοιτητές Αμερικάνοι και του είπαν: «Παναγιώτατε, στην εποχή μας πρέπει ο κλήρος να εκσυγχρονισθή». Και ο Πατριάρχης απάντησε: «Ο Άγιος Κοσμάς λέει: «όταν οι κληρικοί γίνουν λαϊκοί, οι λαϊκοί θα γίνουν δαίμονες!». «Καλά δεν τους είπε; Του ετοίμασαν για να μείνη ένα πολυτελέστατο δωμάτιο με κρεββάτι επίσημο κ.λπ. Μόλις το είδε, είπε: «Που θα μείνω; Σ ́ αυτό το δωμάτιο; Φέρτε μου καλύτερα ένα ράνζο. Ο κληρικός, όταν κοσμικοποιηθή, γίνεται υποψήφιος διάβολος».
– Γέροντα, μήπως να κάνουμε πιο απλά άμφια; Μήπως βλάπτουμε τους ιερείς με τα πολύ κεντημένα;
– Θα σας τιμά, αν πήτε: «Εμείς κάνουμε αυτά τα απλά. Μπορούμε να κάνουμε και με πολύ κέντημα, αλλά το αποφεύγουμε, γιατί μας πειράζει ο λογισμός που σκανδαλίζεται ο κόσμος. Το εκμεταλλεύονται μετά και οι άλλοι που δεν πιστεύουν. Ακούμε να λένε: «Εμείς δεν έχουμε ψωμί να φάμε και οι παπάδες έχουν ένα σωρό στολές»». Αν κάνετε απλά κεντήματα, θα έρχωνται και σοβαροί ιερείς να τα πάρουν. Αν έρχωνται ιερείς με κοσμικό φρόνημα, και αυτοί θα γίνωνται ρεζίλι, και εσείς θα γίνεσθε ρεζίλι με τα πολύ στολισμένα. Στα καλύμματα Αγίας Τραπέζης και Τιμίων Δώρων μπορείτε να βάλετε περισσότερο κέντημα. Και να αποφεύγετε να βάζετε σταυρούς χαμηλά στα στιχάρια και στα φαιλόνια. Βάλτε κάτι άλλο συμβολικό. Κάθονται οι ιερείς επάνω στους Αγίους, στους σταυρούς... Αυτό είναι ανευλάβεια."
*Ο διατεταγμένος μοναχός να διακονή στην Εκκλησία.
Από το βιβλίο: Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι Α΄, «Με πόνο και αγάπη για τον σύγχρονο άνθρωπο», εκδ. «Ιερόν Ησυχαστήριον "Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος"», Σουρωτή Θεσσαλονίκης 1999
http://aktines.blogspot.com/2020/09/blog-post_12.html
Το κλειδί του Παραδείσου
ΕΔΩ
Η προφητεία του Αγίου Ιωάννη του
Χοζεβίτη για τα έσχατα χρόνια που ζούμε
ΕΔΩ
Εξομολόγηση.
ΕΔΩ
Μόνον όσοι δεν πολεμούν, δεν τραυματίζονται!
Άγιος Παΐσιος: “Η καλoσύνη τον αμετανόητο τον βλάπτει..”
Μην κοιτάς να ικανοποίησης όλους τους ανθρώπους
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
O κληρικός που ήθελε να πετάξει τα ράσα…
ΕΔΩ
Έρχονται Υποχρεωτικά Εμβόλια με Τσιπάκι – Αντισταθείτε!
ΕΔΩ
Οι δοκιμασίες μαρτυρούν την κατάστασή μας.
ΕΔΩ
Θεόκλητος Διονυσιάτης:
Η νεορθοδοξία ανατρέπει την Ορθοδοξία
ΕΔΩ
Απάνθρωπο μοντέλο ζωής
ΕΔΩ
Επιστολή προς κάποιον που είχε μελαγχολήσει
ΕΔΩ
O κληρικός που ήθελε να πετάξει τα ράσα…
ΕΔΩ
Έρχονται Υποχρεωτικά Εμβόλια με Τσιπάκι – Αντισταθείτε!
ΕΔΩ
Οι δοκιμασίες μαρτυρούν την κατάστασή μας.
ΕΔΩ
Θεόκλητος Διονυσιάτης:
Η νεορθοδοξία ανατρέπει την Ορθοδοξία
ΕΔΩ
Απάνθρωπο μοντέλο ζωής
ΕΔΩ
Επιστολή προς κάποιον που είχε μελαγχολήσει
ΕΔΩ
Το κλειδί του Παραδείσου
ΕΔΩ
Η προφητεία του Αγίου Ιωάννη του
Χοζεβίτη για τα έσχατα χρόνια που ζούμε
ΕΔΩ
Εξομολόγηση.
ΕΔΩ
Μόνον όσοι δεν πολεμούν, δεν τραυματίζονται!
Οι μάρτυρες υπερασπίσεως εν ώρα Κρίσεως
Άγιος Παΐσιος: “Η καλoσύνη τον αμετανόητο τον βλάπτει..”
Μην κοιτάς να ικανοποίησης όλους τους ανθρώπους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου